Informacje
Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie zaprasza na lekcje muzealne. Zajęcia łączą program nauczania realizowany w szkołach z dobrą zabawą. Spotkania pozwalają dzieciom i młodzieży rozwinąć i pogłębić zainteresowanie sportem, turystyką oraz ideami olimpijskimi, a w swej treści nawiązują do historii, jak i bieżących wydarzeń sportowych. Stosowane metody pracy dostosowane są do poziomu różnych grup wiekowych. Lekcje są prowadzone na ekspozycji stałej oraz w sali edukacyjnej. Zwiedzającym proponujemy także multimedialne formy edukacyjne, takie jak seanse filmowe czy zwiedzanie ekspozycji z audioprzewodnikiem.
Lekcje muzealne odbywają się od wtorku do piątku w godz. 9.00 - 14.00
Tematy zajęć
Lekcje dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej
Lekcje dla klas młodszych szkoły podstawowej przekazują wiedzę na temat różnych dyscyplin Sportu związanych z piłką, poruszają problematykę olimpijską oraz kwestie bezpiecznego podróżowania. W pracy wykorzystywane są aktywne sposoby pracy ułatwiające przyswajanie wiedzy i rozwijające różnego typu umiejętności.
Lekcje:
Jedziemy na igrzyska olimpijskie
Barwna atmosfera igrzysk olimpijskich przyciąga miliony ludzi na całym świecie. My dajemy poczuć namiastkę olimpijskich wrażeń w naszych salach muzealnych. Podczas zajęć ekspozycja zmienia się w stadion, na którym odbywa się ceremonia otwarcia igrzysk. Uczniowie grają role sportowców biorących udział w defiladzie. Atmosferę ceremonii tworzą liczne eksponaty związane z igrzyskami olimpijskimi: oryginalne medale, maskotki, pochodnie i flaga olimpijska. W tle słychać Hymn Olimpijski. W czasie zajęć dzieci zapoznają się z historią igrzysk, symbolami olimpijskimi oraz najwybitniejszymi polskimi olimpijczykami.
Realizowane cele kształcenia ogólnego 1,2,3. Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie edukacji polonistycznej – wypowiedzi w małych formach teatralnych:4a,4b.
Lekcja prowadzona na ekspozycji stałej.
Ja kibic
Zajęcia warsztatowe, na których dzieci wczują się w atmosferę stadionu i stworzą własny klub kibica. Przy pomocy własnoręcznie wykonanych transparentów i różnych gadżetów kibica wczują się w rolę fanów sportowych. Poznane u nas zachowania stadionowe, dzieci będą mogły przenieść na prawdziwe areny sportowe.
Realizowane cele kształcenia ogólnego 1,2,3.
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Pochodnia olimpijska
Zajęcia plastyczne, mające na celu poruszenie wyobraźni i kreatywności dziecka. Po krótkim wprowadzeniu dotyczącym symboli i historii ognia olimpijskiego, prezentowane są oryginalne pochodnie. Zadaniem dzieci jest wykonanie pochodni olimpijskiej według własnego projektu.
Realizowane cele kształcenia ogólnego 1,2,3. Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie edukacji plastycznej 1a,1b,2a,2b,2c
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Lekcje dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej
Lekcje dla klas starszych szkoły podstawowej uwrażliwiają dzieci na najważniejsze aktualne wydarzenia. Poza tematyką piłkarską dzieci dowiadują się jak bezpiecznie podróżować. W pracy wykorzystywane są aktywne sposoby pracy ułatwiające przyswajanie wiedzy i rozwijające różne umiejętności.
Lekcje:
Fair Play w sporcie i życiu
Kluczowe pytanie lekcji to: jak przestrzegana jest zasada fair play w sporcie i życiu? uczniowie znajdą odpowiedź na to pytanie w trakcie zajęć. Wskazówki znajdą w prezentacji multimedialnej zaprezentowanej przez przewodnika w trakcie lekcji, które dotyczyć będą historii czystej gry, kodeksu fair play oraz sylwetek laureatów Nagrody Fair Play.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie języka polskiego II, wychowania fizycznego 2,4,5.1,5.3, etyka: I, II, III, IV, V, 1,2,5,6,7,9
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Sherlock Holmes w Muzeum
Zajęcia, na których opowiadamy historią Igrzysk Olimpijskich na podstawie pierwszych starożytnych i nowożytnych zawodów. Dzieci poprzez zabawę w detektywów muszą rozwiązać zagadkę, która uratuje olimpijską wystawę. Ukryte w walizkach sprzęty sportowe, legitymacje olimpijskie, medale i archiwalia z Igrzysk doprowadzą do rozszyfrowanie łamigłówki.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie języka polskiego II.2.2, II.2.3, II.2.6
Lekcja prowadzona na ekspozycji stałej.
Liny, węzły i supełki...
Czy wiesz jak alpiniści wiążą węzły aby wspinaczka była bezpieczna? A może masz dość bycia szczurem lądowym i poznanie kilku węzłów będzie początkiem wspaniałej przygody z żeglarstwem? Czy wiesz jak zawiązać węzeł ratowniczy? A może po prostu pragniesz rozwiązać swój własny „Węzeł Gordyjski” ? Jeżeli te pytania budzą Twoja ciekawość, to tematyka nowej lekcji Muzealnej „Liny, węzły i supełki...” z pewnością trafi w Twoje zainteresowania.
Uczestnicy zajęć otrzymają pomoce w postaci lin, kołków (nagli), schematów wiązania węzłów, oraz niezbędną pomoc instruktorską. Wiązanie lin jest doskonałym treningiem logicznego myślenia i pamięci. Pozwala poznać węzły i sploty przydatne nie tylko w sportach takich jak alpinizm czy żeglarstwo, ale również w codziennym życiu. Uzupełnieniem lekcji są opowieści o historii największych osiągnięć polskiego żeglarstwa i alpinizmu. Zakończeniem zajęć są zawody w wiązaniu węzłów na czas!
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Szlakiem Wisły
Lekcja „Szlakiem Wisły” jest doskonałą okazją do poznania technik orientacji w terenie oraz przypomnienia sobie geografii Polski. Uczestnicy zajęć dowiedzą się jak działa kompas, jak nazywają się kierunki geograficzne oraz dlaczego rzeka Wisła jest nazywana „Królową polskich rzek”. W trakcie zajęc uczestnicy będą korzystać z kart pracy, kompasów oraz prezentacji w Power Poincie.
Zajęcia realizowane przy pomocy dotacji celowej z budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego (3.000 zł) – w nawiązaniu do obchodów Roku Rzeki Wisły na Mazowszu.
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Do pobrania:
Lekcje dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej
Lekcje dla klas VII-VIII przekazują informacje na temat historii sportu i igrzysk olimpijskich oraz uczciwego zachowania na boisku i stadionie. W swej treści nawiązują w znacznym stopniu do programu szkolnego. Forma wykładów łączy się tu ze środkami aktywizującymi.
Lekcje:
Antyczna Grecja, ojczyzna stadionów, edukacji i sztuki
W czasie lekcji przeniesiemy się w świat klasycznego antyku, gdzie sprawność fizyczna stawiano na równi z walorami moralnymi i umysłowymi. O dawnym wychowaniu i życiu sportowym dowiadujemy się poprzez sztukę – rzeźby, malowidła i budowle. Podczas lekcji pokazane zostaną typowe budynki i obiekty składające się na antyczny gimnazjon, sposoby nauczania oraz dyscypliny sportowe, w których szkolono młodzież przygotowując ją do startu w igrzyskach. Szczegółowo omówione zostaną dyscypliny sportu uprawiane na antycznych igrzyskach, zachowane w przekazach najlepsze wyniki antycznych atletów, a także starożytny ceremoniał olimpijski. Lekcja pozwoli poznać młodzieży źródła igrzysk olimpijskich. Lekcja jest realizowana nowoczesnymi technikami multimedialnymi.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie historii I, II, III, 4.3,6.1,6.2
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Fizyka w sporcie
Wykład i pokaz na temat sposobów praktycznego wykorzystania działania praw fizyki w takich dyscyplinach, jak żeglarstwo, lotnictwo i sporty motorowe. W ramach lekcji poruszone zostaną w przystępny sposób następujące zagadnienia: III zasada dynamiki Newtona, tarcie, przyspieszenie, siła aerodynamiczna, siła hydrodynamiczna, efekt żyroskopowy, prawo Bernouliego, prawo Venturiego. Lekcja jest przygotowana z wykorzystaniem doświadczeń fizycznych takich jak: tunel aerodynamiczny, żyroskop „rowerowy” czy suszarkowa „dynamika strugi”.
Realizowane wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie fizyki II, III, IV, treści nauczania 1.1,1.3,1.4,1.6,1.10,1.12, 3.1,3.6,8.2
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Średniowieczne turnieje rycerskie i zasady fair play a sport współczesny
Czy w krainie średniowiecznych rycerzy jest miejsce dla współczesnych sportowców? Aby dowiedzieć się co łączy turnieje rycerskie z dzisiejszymi zawodami sportowymi zapraszamy na naszą lekcję muzealną. W czasie zajęć zostaną porównane turnieje rycerskich, stanowiące jeden z najważniejszych elementów życia rycerskiego w średniowiecznej Europie ze sportem współczesnym. Program zajęć obejmuje omówienie zasad kodeksu rycerskiego, który w swojej tradycji nawiązuje do znanej nam współcześnie etyki sportowej – zasad fair play. W trakcie lekcji zostaną przedstawione rodzaje turniejów rycerskich i sportowych w Europie, zasady na jakich się odbywały i sposoby ich organizacji. Zaprezentujemy także „gwiazdy" rycerstwa i sportu współczesnego. Dzięki zajęciom uczniowie dowiadują się jak wiele elementów przeszłości kryje się w dzisiejszych rozgrywkach sportowych. Lekcja jest realizowana nowoczesnymi technikami multimedialnymi.Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie historii 12.1, etyki 2.
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Anatomia sportu
Celem lekcji jest zapoznanie młodzieży ze sportem, który nie zawsze jawi się jako sukces sportowy nagrodzony medalem. Sport to także ciężka praca, droga pełna poświęceń, wyrzeczeń, nierzadko też kontuzji, poważnych wypadków, które wymagają interwencji lekarzy medycyny sportowej. Podczas zajęć edukator wprowadza młodzież w zagadnienia budowy i działania poszczególnych struktur i organów wewnętrznych, kluczowych dla osiągnięcia sukcesu w sporcie. Celem dodatkowym jest zwrócenie uwagi na świadome i bezpieczne uprawianie sportu oraz poznanie historii przezwyciężenia własnych słabości wybranych polskich zawodników. Lekcja jest prowadzona z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi dydaktycznych takich jak: mikroskop, preparaty organiczne, prezentacje nagrań video itp. Zajęcia kończą się częścią aktywną - uczestnicy podzieleni są na cztery grupy, które mają przypisane zadania mające na celu pomóc poszkodowanemu zawodnikowi w dojściu do zdrowia.
Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie wiedzy o społeczeństwie I, II, III oraz biologii I,II,V,VI.1,VI.2,4.1,4.3,5.4,7.1,wychowania fizycznego w zakresie edukacji zdrowotnej
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Liny, węzły i supełki...
Czy wiesz jak alpiniści wiążą węzły aby wspinaczka była bezpieczna? A może masz dość bycia szczurem lądowym i poznanie kilku węzłów będzie początkiem wspaniałej przygody z żeglarstwem? Czy wiesz jak zawiązać węzeł ratowniczy? A może po prostu pragniesz rozwiązać swój własny „Węzeł Gordyjski” ? Jeżeli te pytania budzą Twoja ciekawość, to tematyka nowej lekcji Muzealnej „Liny, węzły i supełki...” z pewnością trafi w Twoje zainteresowania.
Uczestnicy zajęć otrzymają pomoce w postaci lin, kołków (nagli), schematów wiązania węzłów, oraz niezbędną pomoc instruktorską. Wiązanie lin jest doskonałym treningiem logicznego myślenia i pamięci. Pozwala poznać węzły i sploty przydatne nie tylko w sportach takich jak alpinizm czy żeglarstwo, ale również w codziennym życiu. Uzupełnieniem lekcji są opowieści o historii największych osiągnięć polskiego żeglarstwa i alpinizmu. Zakończeniem zajęć są zawody w wiązaniu węzłów na czas!
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Lekcje dla uczniów szkół średnich
Lekcje dla licealistów wprowadzają młodzież w świat antycznej Grecji i igrzysk olimpijskich oraz porównują sport współczesny do średniowiecznych turniejów rycerskich. Forma wykładów łączy się tu ze środkami aktywizującymi.
Lekcje:
Antyczna Grecja, ojczyzna stadionów, edukacji i sztuki
W czasie lekcji przeniesiemy się w świat klasycznego antyku, gdzie sprawność fizyczna była stawiana na równi z walorami moralnymi i umysłowymi. O dawnym wychowaniu i życiu sportowym dowiadujemy się poprzez sztukę – rzeźby, malowidła i budowle. Podczas lekcji pokazane zostaną typowe budynki i obiekty składające się na antyczny gimnazjon, sposoby nauczania oraz dyscypliny sportowe, w których szkolono młodzież przygotowując ją do startu w igrzyskach. Szczegółowo omówione zostaną dyscypliny sportu uprawiane na antycznych igrzyskach, zachowane w przekazach najlepsze wyniki antycznych atletów, a także starożytny ceremoniał olimpijski. Lekcja pozwoli poznać młodzieży źródła igrzysk olimpijskich. Lekcja jest realizowana nowoczesnymi technikami multimedialnymi.
Realizowane wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie historii I, II, III
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Fizyka w sporcie
Wykład i pokaz na temat sposobów praktycznego wykorzystania działania praw fizyki w takich dyscyplinach, jak żeglarstwo, lotnictwo i sporty motorowe. W ramach lekcji poruszone zostaną w przystępny sposób następujące zagadnienia: III zasada dynamiki Newtona, tarcie, przyspieszenie, siła aerodynamiczna, siła hydrodynamiczna, efekt żyroskopowy, prawo Bernouliego, prawo Venturiego. Lekcja jest przygotowana z wykorzystaniem doświadczeń fizycznych takich jak: tunel aerodynamiczny, żyroskop „rowerowy” czy suszarkowa „dynamika strugi”.
Realizowane wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie fizyki I, III, IV, treści nauczania 1.7,1.12
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Anatomia sportu
Celem lekcji jest zapoznanie młodzieży ze sportem, który nie zawsze jawi się jako sukces sportowy nagrodzony medalem. Sport to także ciężka praca, droga pełna poświęceń, wyrzeczeń, nierzadko też kontuzji, poważnych wypadków, które wymagają interwencji lekarzy medycyny sportowej. Podczas zajęć edukator wprowadza młodzież w zagadnienia budowy i działania poszczególnych struktur i organów wewnętrznych, kluczowych dla osiągnięcia sukcesu w sporcie. Celem dodatkowym jest zwrócenie uwagi na świadome i bezpieczne uprawianie sportu oraz poznanie historii przezwyciężenia własnych słabości wybranych polskich zawodników. Lekcja jest prowadzona z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi dydaktycznych takich jak: mikroskop, preparaty organiczne, prezentacje nagrań video itp. Zajęcia kończą się częścią aktywną - uczestnicy podzieleni są na cztery grupy, które mają przypisane zadania mające na celu pomóc poszkodowanemu zawodnikowi w dojściu do zdrowia.
Realizowane wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie biologii I, wiedzy o społeczeństwie II
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Liny, węzły i supełki...
Czy wiesz jak alpiniści wiążą węzły aby wspinaczka była bezpieczna? A może masz dość bycia szczurem lądowym i poznanie kilku węzłów będzie początkiem wspaniałej przygody z żeglarstwem? Czy wiesz jak zawiązać węzeł ratowniczy? A może po prostu pragniesz rozwiązać swój własny „Węzeł Gordyjski” ? Jeżeli te pytania budzą Twoja ciekawość, to tematyka nowej lekcji Muzealnej „Liny, węzły i supełki...” z pewnością trafi w Twoje zainteresowania.
Uczestnicy zajęć otrzymają pomoce w postaci lin, kołków (nagli), schematów wiązania węzłów, oraz niezbędną pomoc instruktorską. Wiązanie lin jest doskonałym treningiem logicznego myślenia i pamięci. Pozwala poznać węzły i sploty przydatne nie tylko w sportach takich jak alpinizm czy żeglarstwo, ale również w codziennym życiu. Uzupełnieniem lekcji są opowieści o historii największych osiągnięć polskiego żeglarstwa i alpinizmu. Zakończeniem zajęć są zawody w wiązaniu węzłów na czas!
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Cennik
- lekcja muzealna w sali edukacyjnej - 200 zł / grupa
- lekcja muzealna na ekspozycji - 200 zł za grupę, plus 15 zł bilet wstępu za osobę
- numer konta do wpłat: PKO BP 36 1020 1013 0000 0202 0280 8079