Informacje
Muzeum Sportu i Turystyki przedstawia tematy "Spotkań Muzealnych z Przedszkolakami" - programu edukacyjnego dla dzieci w wieku 3-6 lat.
Rezerwacje:
lekcje muzealne prosimy zamawiać wyłącznie telefonicznie pod numerem 22 56 03 786 od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00
Dodatkowe informacje
Pierwsze próby systematycznej pracy z najmłodszymi Muzeum podjęło w roku 2002/2003, kiedy na mocy porozumienia z Wydziałem Oświaty, Sportu i Turystyki Urzędu Dzielnicy Ochota, programem naszym objęliśmy wszystkie przedszkola Ochoty - dzielnicy, na terenie której funkcjonowało Muzeum. Oferta spotkań muzealnych cieszyła się zainteresowaniem również innych przedszkoli warszawskich, od których otrzymaliśmy liczne podziękowania. Oto fragment opinii jednej z grup uczestniczących w zajęciach, która wyraziła "szczególne podziękowanie za ciekawe prowadzenie spotkań, tworzenie miłej atmosfery zabawy w czasie zajęć, umożliwienie dzieciom rozwijania myślenia, wyobraźni, aktywizowanie wypowiedzi werbalnych dzieci oraz przeprowadzenie interesującego zakończenia spotkania" (Dyrekcja Przedszkola Nr 190 w Warszawie).
Zapraszamy do udziału w zajęciach. Nowa ekspozycja muzealna (z udziałem której odbywają się spotkania) zachęca i czeka na dzieci.
Polecamy tematy olimpijskie: "Dawno temu w Olimpii" i "W zaczarowanej krainie pięciu kółek". Pierwszy jest poświęcony narodzinom igrzysk w starożytnej Grecji, drugi - czasom nam bliższym związanym z wprowadzeniem symboliki olimpijskiej , flagi olimpijskiej. Oba tematy mogą być realizowane zarówno z udziałem trzylatków jak i dzieci z "zerówki".
Tematy zajęć
W zaczarowanej krainie pięciu kółek
Z pomocą globusa dzieci poznają kulę ziemską i części świata, nazywają je. Z literek układają te nazwy. Prowadzący "zaczarowuje" kulę ziemską, przykrywając każdą część świata odpowiednim kolorem koła.
Cele:
- zapoznanie z flagą olimpijską, symboliką kół olimpijskich;
- zapoznanie z częściami świata i przyporządkowaną im kolorystyką kół;
- rozwijania umiejętności czytania i składania wyrazów z literek;
Opis:
Z pomocą globusa dzieci poznają kulę ziemską i części świata, nazywają je. Z literek układają te nazwy. Prowadzący "zaczarowuje" kulę ziemską, przykrywając każdą część świata odpowiednim kolorem koła. Dzieci "odczarowują" Ziemię zdejmując owe koła z globusa i przyporządkowując je do wcześniej ułożonych nazw kontynentów. Oglądają film oraz oryginalną flagę olimpijską, wyklejają ją na tablicy i rysują w zeszytach.
Metody:
Praca z globusem, ogląd eksponatu, ukierunkowana rozmowa, swobodna wypowiedź, film, rysowanie na zadany temat.
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Szlakiem siedmiu cudów Muzeum
Pod kierunkiem prowadzącego dzieci poszukują siedmiu największych osobliwości na ekspozycji i poznają opowieści związane z tymi niezwykłymi eksponatami.
Cele:
- przybliżenie podstawowych pojęć związanych z Muzeum: eksponat, ekspozycja, wystawa stała, czasowa;
- próby umiejscowienia w czasie wybranych eksponatów, zdarzeń, zjawisk;
- zapoznanie z elementami ceremoniału olimpijskiego;
- rozwijanie wyobraźni i możliwości twórczych dziecka.
Opis:
Pod kierunkiem prowadzącego dzieci poszukują siedmiu największych osobliwości na ekspozycji i poznają opowieści związane z tymi niezwykłymi eksponatami. Zwiedzają przy tym takie działy, jak: igrzyska olimpijskie, kolarstwo, podnoszenie ciężarów, alpinizm, saneczkarstwo.
Lekcja prowadzona na ekspozycji stałej.
Dawno temu w Olimpii
Wprowadzenie do tematu w formie filmu rysunkowego. Dzieci poznają dyscypliny sportu uprawiane na igrzyskach w Olimpii, a następnie poszerzają wiedzę zwiedzając ekspozycję.
Cele:
- zapoznanie z czasem i miejscem narodzin idei olimpijskiej, z dyscyplinami sportu uprawianymi przez starożytnych Greków;
- zapoznanie ze sprzętem sportowym używanym w Olimpii; porównanie z współczesnym;
- doskonalenie umiejętności porównywania kształtów oraz opisu oglądanych przedmiotów.
Opis:
Wprowadzenie do tematu w formie filmu rysunkowego. Dzieci poznają dyscypliny sportu uprawiane na igrzyskach w Olimpii, a następnie poszerzają wiedzę zwiedzając ekspozycję. Oglądają starożytny i współczesny sprzęt sportowy, porównują go. Zapoznają się z nagrodami olimpijskimi - dawnymi i współczesnymi.
Metody:
Ukierunkowany ogląd ekspozycji, bezpośredni kontakt z eksponatami (dzieci biorą do ręki oszczep, dysk), swobodna wypowiedź, film.
Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.
Bajeczny świat sportów zimowych
Wprowadzenie do tematu w formie zagadek. Odgadując je dzieci przyswajają podstawowe pojęcia związane z: narciarstwem, łyżwiarstwem i saneczkarstwem.
Cele:
- przybliżenie wybranych dyscyplin sportów zimowych: narciarstwa, łyżwiarstwa, saneczkarstwa;
- nawiązanie do idei zimowych igrzysk olimpijskich;
- zapoznanie ze sprzętem rekreacyjnym i sportowym używanym w zimie;
- zachęcanie do uprawiania zabaw na śniegu i lodzie oraz sportów zimowych.
Opis:
Wprowadzenie do tematu w formie zagadek. Odgadując je dzieci przyswajają podstawowe pojęcia związane z: narciarstwem, łyżwiarstwem i saneczkarstwem. Podczas zwiedzania ekspozycji dzieci poznają stary i nowy sprzęt używany zimą na śniegu i lodzie; poznają różnice między sprzętem rekreacyjnym a sportowym; różnice pomiędzy uprawianiem sportu dla przyjemności i wyczynowo.
Metody:
Ukierunkowany ogląd ekspozycji, rozwiązywanie zagadek, swobodna wypowiedż dzieci, oglądanie filmu, słuchania fragmentu baśni.
Lekcja prowadzona na ekspozycji stałej.