W dniu 18 listopada 2019, w siedzibie Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie, odbył się wyjątkowy koncert w ramach obchodów 100-lecia Polskiego Komitetu Olimpijskiego, p.t. „Olimpijczycy II Rzeczpospolitej”. Pomysłodawcą, scenarzystą oraz reżyserem tego wydarzenia jest Tomasz Gęsikowski, aktor i reżyser, pasjonat okresu 20-lecia międzywojennego.
Koncert nie tylko przybliżył widzom sylwetki największych sław sportowych międzywojnia, ale również przeniósł nas w ten piękny okres za pomocą piosenek z epoki, tych znanych, jak i tych zapomnianych. Oryginalne piosenki o tematyce sportowej usłyszeliśmy dzięki bogatym zbiorom prywatnym kompozytora i pianisty Zbigniewa Rymarza. W programie koncertu znalazł się również pokazy mody, oraz zabawne monologi i dialogi z tamtych lat. Wszystko to w wykonaniu aktorów polskich scen muzycznych i dramatycznych, m.in. Marty Wiejak, Adama Zaremby, Karola Drozda, Macieja Damięckiego, Tomasza Gęsikowskiego, czy Wojciecha Machnickiego. Koncert poprowadził Jacek Kurowski, dziennikarz TVP Sport.
Koncert zrealizowany został dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego, pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego, Adama Struzika.
WYKONAWCY
TOMASZ GĘSIKOWSKI – Aktor teatralny i filmowy. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. W latach 1994-2001 aktor Teatru Współczesnego w Warszawie. Ma na swoim koncie wiele ról teatralnych i filmowych. Współpracował z takimi reżyserami jak: Erwin Axer, Maciej Englert, Wojciech Adamczyk, Jan Englert, Maciej Wojtyszko, Wiesław Komasa, Tomasz Konecki, Sławomir Fabicki, Krzysztof Krauze, Pierre-Antoine Hiroz. Grał w musicalu „Nie ma Solidarności bez miłości’’ (A. Ozga- A. Egurrola- K. Dębski), w reż. Macieja Wojtyszki w Teatrze Palladium. Od 2011 r. związany z Teatrem Kamienica, gdzie grał w spektaklu D. Nowakowskiego „Czarne serca”, w reż. E. Kamińskiego i R. Walkowskiego, a obecnie można go oglądać w sztuce Michaela Cooney’a „Zalotny Uśmiech Słonia”, w reż. E. Kamińskiego oraz w Teatrze Capitol w sztuce – „O co biega” w reż. Marcina Sławińskiego. Szerszej widowni znany z ról w serialach: „Samo życie”, „Tango z aniołem”, „Regina”, „Hotel 52”, „Ojciec Mateusz”, „Na dobre i na złe”, „Czas honoru”. Grał m.in. w filmach „Dług”, „Jutro idziemy do kina” oraz we francuskim filmie „ Memoire de Glace”. Od wielu lat związany z Telewizją Polską - aktor i asystent reżysera programów dla dzieci, takich jak „Margolcia i Miś zapraszają dziś” oraz „Domisie”. Użycza swojego głosu w wielu produkcjach dubbingowych, audiobookach i grach komputerowych. Reżyser koncertów – Artyści II Rzeczpospolitej, Sport II Rzeczpospolitej czy ostatnio Mazowsze w sercu Wolnej Niepodległej – Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. J. Kiepury w W-wie. Producent, aktor i reżyser płyt ze słuchowiskami muzycznymi „Tam, gdzie mieszkają bajki” oraz ,,Tramwaje dzieciom”. Wiceprzewodniczący Zarządu Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich. Jego pasją jest sport, a przede wszystkim tenis, od dziesięciu lat jest wiceprezesem Aktorskiego Klubu Tenisowego, którego prezesem jest Jan Englert – kapitan drużyny. Jest miłośnikiem sztuki i antyków. Prowadzi szereg aukcji dzieł sztuki, przede wszystkim charytatywnych. W 2018r. został nagrodzony przez Ministerstwo Kultury odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
JACEK KUROWSKI - dziennikarz sportowy TVP. Przeprowadził dziesiątki wywiadów z najlepszymi sportowcami świata. Twórca programu Oko w oko, gospodarz studiów olimpijskich, a także największych piłkarskich imprez – Mistrzostw Świata i Europy. Autor książki „Diabeł nie anioł” o Andrzeju Szarmachu. Prywatnie tata dwóch synów, początkujący triathlonista.
MARTA WIEJAK – Absolwentka Studium Wokalno- Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni (2009 r.). Pochodzi z Puław, gdzie przez 12 lat uczęszczała do Zespołu Baletowego Etiuda. Zamiłowanie do stepu zaowocowało w 2003 r. zajęciem II miejsca na Mistrzostwach Polski w Tańcu Sportowym (kategoria: Tap Dance). Na warszawskich deskach możemy ją zobaczyć w: Teatrze Muzycznym Roma, Teatrze Polskim i Teatrze Syrena. Współpracuje także z: Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie. Jako aktorka mocapowa (technika Motion capture) brała udział w tworzeniu gier komputerowych m. in. „Wiedźmin 2: Zabójcy królów”, „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, „This War of Mine”, „Shadow Warrior 1.”, „Shadow Warrior 2.” W latach 2012-2013 dwukrotnie występowała gościnnie w londyńskim The Club at The Ivy w towarzystwie jazzowego pianisty Joe Thompsona. W 2019 była uczestniczką XI edycji programu Twoja Twarz Brzmi Znajomo w Telewizji Polsat.
JULIA IVANOVA – aktorka i wokalistka. Pochodzi z Republiki Buriacja, znajdującej się niedaleko jeziora Bajkał. Pierwsze kroki na scenie stawiała w wieku 5 lat. Jest wielokrotną laureatką konkursów wokalnych i festiwali muzycznych w Rosji i Polsce. Mieszkając w Rosji prowadziła autorskie programy w telewizji lokalnej, które zdobyły uznanie na konkursach dziennikarskich, zarówno na szczeblu Republiki, jak i całej Rosji. Julia była również wiolonczelistką kameralnej orkiestry smyczkowej w Buriacji. W Polsce współpracuje jako wokalistka z różnymi formacjami muzycznymi: zespołami rockowymi i etnicznymi. Od 2016 roku jest związana z Rewiowym Teatrem Sabat Małgorzaty Potockiej w Warszawie. Jest czołową artystką we wszystkich aktualnych produkcjach muzycznych Małgorzaty Potockiej, takich jak: „The Best of Sabat”, „Rewia Filmowa”, „Przeboje Świata”, „Wodewil Starej Warszawy – Lata 20- te Lata 30-te”, „Show Girls”, „Rewia Forever”, „Miłość.com”.
SŁAWOMIR GŁAZEK – jest absolwentem Wydziału Aktorskiego PWST w Warszawie. Aktor teatralny i filmowy, gra w Teatrze Polskim w Warszawie, w Teatrze ME/ST, w Teatrze Nowym w Słupsku i w Teatrze w Tarnowie. Współpracował z takimi reżyserami jak: T. Łomnicki, M. Prus, K. Dejmek, J. Lassalle, J. Kilian. Wystąpił m.in. w serialach: „Plebania”, „Czas honoru”, „Ojciec Mateusz”, „Ranczo”. W wolnych chwilach lubi grać w piłkę i łowić ryby.
MACIEJ DAMIĘCKI – syn aktorów Ireny Górskiej – Damięckiej i Dobiesława Damięckiego, brat aktora Damiana Damięckiego, ojciec aktora Mateusza Damięckiego i aktorki Matyldy Damięckiej, wuj aktora Grzegorza Damięckiego. Jest absolwentem warszawskiej PWST. W filmie zadebiutował w 1956 roku rolą Franka Miksa w „Tajemnicy dzikiego szybu”. Potem pojawiał się m.in. w „Stawce większej niż życie”, „Rzeczpospolitej babskiej”, „Chłopach”, „Ludziach z pociągu”, „Bandzie” oraz wielu innych. W serialach: „Dom”, „Bulionerzy”, „Ekstradycja”, „Kryminalni”, „Plebania” i od lat jako ksiądz w „M jak miłość”. Udzielał głosu licznym postaciom z kreskówek, takim jak: żaba Kermit, Wodnik Szuwarek oraz D’Artagnan. Prowadził telewizyjne programy dla dzieci, między innymi: „Pora na Telesfora”. Przez wiele lat był związany z Teatrem Dramatycznym w Warszawie oraz z Teatrem Telewizji. Dał się też poznać jako świetny aktor komediowy i estradowy, o czym świadczą występy na scenach teatrów: Komedia, Sabat i Capitol, w sztukach: „O co biega „ oraz „Dama bije króla”).
KAROL DROZD – aktor, wokalista, tancerz. Absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, specjalność musical w klasie śpiewu prof. zw. dr hab. Ryszarda Minkiewicza. Związany z wieloma Teatrami Muzycznymi w Polsce i za granicą, bardzo aktywnie działa w środowisku artystycznym. Odtwórca głównych ról w musicalach tj. „Love Story” (Nowy Teatr Słupsk), „Crazy for you” (Opera za Zamku w Szczecinie), „Opera za trzy grosze” (Teatr Variete Kraków), „Footloose” (Teatr Muzyczny w Poznaniu), „Rock of ages” (Teatr Syrena Warszawa). Solista w cyklu koncertów „Mazowsze w sercu Wolnej Niepodległej” organizowanym przez Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury w Warszawie. W przeszłości koncertował również z Filharmonią Pomorską im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz Szymon Sutor Orchestra. Instruktor tańca, choreograf oraz pedagog w fundacji MUSICAMP, której celem jest kształcenie młodych talentów poprzez organizowanie warsztatów musicalowych oraz koncertów, tym samym rozpowszechniając musical w Polsce.
WOJCIECH MACHNICKI – aktor teatralny, filmowy i dubbingowy. W roku 1976 ukończył Wydział Aktorski PWST w Warszawie. Był aktorem Teatru na Woli i Teatru Komedia. Od 1989 roku jest związany z Teatrem Współczesnym w Warszawie. Współpracuje także z Teatrem Syrena. Zagrał w kilkudziesięciu filmach i serialach m.in. „Polskie drogi”, „Akcja pod Arsenałem”, „Ekstradycja”, „Klan”, „Popiełuszko, wolność jest w nas”, „Służby specjalne”, „Botoks”. Obecnie związany jest także z Teatrem muzycznym ROMA, gdzie występuje w musicalu „Piloci”.
MARIUSZ JAŚKO – absolwent krakowskiego Studium Wokalno-aktorskiego oraz Studia Aktorskiego Lart w Krakowie. Wokalista, aktor, solista teatru Sabat Małgorzaty Potockiej z Warszawy kreujący rolę wodewilisty w rewiowych show takich jak: „Rewia Filmowa”, „Lata xx, Lata xxx”, „Przeboje Świata”, „Powrót Wielkiego Szu”, „Rewia... moja miłość”, „Rewia Forever”. Współpracował przez kilka lat z chorzowskim teatrem Rozrywki biorąc udział m.in. w spektaklach: „Cabaret”. „Skrzypek na dachu”, „Evita”, „Jesus Christ Superstar”, „Rocky Horror Show”, „Na szkle malowane”, „The Canterville ghost”. Był artystą teatru „Faktu” Niny Repetowskiej w Krakowie oraz teatru „Broadway” Małgorzaty Obłój w Szczecinie. Wystąpił w operetce „Wesoła Wdówka” zrealizowanej przez krakowską fundację Czardasz. Śpiewał w licznych konkursach, festiwalach i projektach muzycznych. Występował w satyrycznym programie: „Dziennik telewizyjny Jacka Fedorowicza” w TVP. Jest współtwórcą broadwayowskiego show – Rewia Musicalowa (www.rewia-musicalowa.pl)
ADAM ZAREMBA – Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Macieja Witkiewicza. Uczestnik kursów mistrzowskich prowadzonych przez Paula Eswooda, Matjaza Robavsa oraz Włodzimierza Zalewskiego. W roku akademickim 2009/2010 uczestniczył w programie Erasmus, gdzie doskonalił swoje umiejętności w klasie śpiewu Marcello Crismana w Sassari na Sardynii. Zdobywca wyróżnienia I st. Na konkursie Złote Głosy Mazowsza w Warszawie w roku 2009. Laureat Nagrody Wojewody w Nałęczowskim Festiwalu Belcanto 2009. W roku 2011 zdobywca III miejsca oraz nagrody za najlepsze wykonanie arii operetkowej na konkursie „Złote głosy” w Warszawie. Zdobywca „Złotego Słowika” w Nałęczowskim festiwalu Belcanto 2012. W roku 2016 zdobywca I miejsca na Siódmym Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie. W roku 2017 zdobywca II nagrody głównej i nagrody specjalnej Sławomira Chrzanowskiego, Dyrektora Filharmonii Zabrzańskiej podczas II Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej w Katowicach. W roku 2018 zdobywca I miejsca w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Viva Calisia w Kaliszu oraz wyróżnienia w VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju.
ZESPÓŁ MUZYCZNY
KIEROWNICTWO MUZYCZNE
GRZEGORZ BOŻEWICZ – Bandoneon
Jeden z nielicznych wirtuozów bandoneonu w Polsce, jednocześnie akordeonista, pianista, kompozytor i pedagog. Utalentowany, wszechstronny, artysta, współtwórca i członek wielu projektów m. in. Tango Attack, Trio Tanguero, Sawars Tango Orquesta, Barrio Loco, Jidisze Tango, Olympos. Doceniany interpretator muzyki argentyńskiej, greckiej, irlandzkiej, francuskiej jak również barokowej i współczesnej. Ukończył UMFC w Warszawie. Koncertuje solowo, kameralnie, ale również z towarzyszeniem orkiestr i chórów na największych estradach w kraju w tym Opery i Filharmonii Podlaskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Mediateki w Tychach, Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Występuje także poza granicami Polski m. in. w Niemczech, Czechach, Hiszpanii, Izraelu, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie. Komponuje, produkuje i nagrywa muzykę. Jako solista jak również muzyk sesyjny uczestniczy w licznych nagraniach studyjnych.
ZBIGNIEW RYMARZ – Fortepian
Pianista, kompozytor, aranżer, akompaniator, pedagog, dokumentalista i reżyser. Jest znawcą muzyki filmowej, filmu, teatru. Należy do wąskiego grona specjalistów w dziedzinie polskiego kabaretu. Jest miłośnikiem operetki i skarbnicą wiedzy na temat historii tego gatunku, anegdot i dykteryjek. Urodzony w 1927 r. w Łukowie, po wojnie, którą spędził w Warszawie wyjechał do Poznania. Związany był z poznańskimi scenami: Teatrem „Komedia Muzyczna”, Teatrem Polskim oraz Studium Dramatycznym. Do Warszawy powrócił w 1951 r. i rozpoczął współpracę jako pianista z teatrami: Powszechnym, Kleks, Ludowym, Ateneum i Dramatycznym. W latach 1962–1963 był asystentem Ludwika Sempolińskiego na warszawskiej PWST. Artysta debiutował w sezonie 1947/48 w Poznaniu. W trakcie swojej długiej kariery, jako kompozytor i pianista współpracował z wieloma gwiazdami polskiej estrady, m.in. Grażyną Brodzińską, Heleną Grossówną, Martą Mirską, Jaremą Stępowskim, Lidią Wysocką oraz ze scenami studenckimi, teatrami, a także z londyńskim Polskim Ośrodkiem Społeczno-Kulturalnym. Występował w spektaklach muzycznych poświęconych twórczości Mariana Hemara, Włady Majewskiej, Renaty Bogdańskiej i artystom dwudziestolecia międzywojennego. Artysta był wielokrotnie nagradzany i odznaczany, m.in. Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Medalem Zasłużony dla Warszawy.
PIOTR MALICKI – Gitara
Muzyczny samouk. W młodości pobierał prywatne lekcje na gitarze klasycznej oraz na gitarze jazzowej. Bardzo interesował się harmonią i teorią muzyczną. Wykonuje muzykę klasyczną i rozrywkową. Szczególnie bliskie jego sercu jest tango oraz folklor południowoamerykański. Współpracuje z czołowymi polskimi muzykami i kompozytorami a także zagranicznymi jak np. cygański wirtuoz skrzypiec Roby Lakatos. Współtworzył legendarną polską formację tangową – Tangata Quintet oraz grupę Tango Attack. Występuje jako solista ze znakomitymi polskimi orkiestrami jak: Elbląska Orkiestra Kameralna, NFM Filharmonia Wrocławska, Sinfonietta Cracovia, Polska Orkiestra Radiowa oraz Auxo. Koncertuje w największych salach koncertowych w kraju. Ma też za sobą liczne występy w Niemczech, Hiszpanii, Szwajcarii, Rosji, Wielkiej Brytanii, Francji, Izraelu, Islandii i Stanach Zjednoczonych. Jako muzyk sesyjny uczestniczy w licznych nagraniach studyjnych. Ma też na swoim koncie wykonania muzyki do kilku produkcji filmowych. Współpracuje z wieloma teatrami w kraju – teatrami warszawskimi: Dramatycznym, Na Woli oraz z Teatrem Śląskim w Katowicach, Operą Śląską w Bytomiu, Teatrem im. Aleksandra Sewruka w Elblągu czy Teatrem Rozrywki w Chorzowie.
KOSTIUMY I KOORDYNACJA PROJEKTU
URSZULA BARTOS-GĘSIKOWSKA – Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi oraz Katedry Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współpracowała z wieloma teatrami w Polsce, m.in. z Teatrem Syrena, Studio, Ateneum i 6.piętro w Warszawie, czy Teatrem Nowym w Łodzi; z takimi reżyserami jak Maciej Wojtyszko, Janusz Gajos, Sebastian Chondrokostas, Wieniamin Filsztyński. Jest autorką scenografii i kostiumów do wielu spektakli teatralnych (np. „Skazani na Shawshank”, „Trzy siostry”, „Mistrz i Małgorzata”,„Rachatłukum”), opery („The Fairy Queen”), teatru telewizji („Koronacja”), programów telewizyjnych („Kolędy na szlaku Kolberga”, „Taki jest świat”, „Na zdrowie”). Zajmuje się również wystawiennictwem, ilustracją i bajkopisarstwem.
POKAZ STROJÓW Z LAT 30-TYCH
Grupa Rekonstrukcji Historycznej „Bluszcz” powstała w 2009 roku. Zajmujemy się rekonstrukcją żeńskiej mody cywilnej z okresu od 1900 roku do końca lat 60. Pomysł na nazwę naszej grupy wziął się od tytułu kobiecego czasopisma "Bluszcz", które ukazywało się w latach 1865-1939. Nasze działania obejmują rekonstrukcję strojów cywilnych z uwzględnieniem pełnej ich różnorodności – prezentujemy modę codzienną, wyjściową, balową, stroje sportowe czy okolicznościowe. Odtwarzamy lub odtwarzałyśmy także sylwetki militarne. Rekonstrukcja to dla nas nie tylko dobra zabawa, ale też część życia. Tym, co robimy, chcemy przekazać wiedzę o modzie, o sytuacji kobiet, o ich roli w społeczeństwie, a także o wartościach i kindersztubie, które obowiązywały w pierwszej połowie XX wieku, a które dziś często idą w zapomnienie.